174 éve ezen a napon született Adam Opel. A róla elnevezett autómárka csak a nevét őrzi, Opelnek fogalma sem volt róla, hogy óriásvállalattá nőtt cége idáig fejlődik. A lakatosmesternek tanult feltaláló a nyugaton nagy népszerűségnek örvendő találmány fejlesztését és gyártását tűzte ki célul: a varrógépét.
Adam Opel három testvére közül legkorábban, Philipp Wilhelm Opel és első felesége, Katharina gyermekeként született a németországi Rüsselsheim-ben, 1837. május 9-én. 20 éves koráig édesapja lakatosműhelyében tanonckodott, majd 1858-ban lehetősége adódott, hogy tanulmányait Belgiumban fejezze be. Egy évvel később Párizsba került, ahol megélhetését pékinasként biztosította. Franciaországban töltött évei alatt találkozott a kor legújabb vívmányával, a varrógéppel, ami komolyan felkeltette érdeklődését. 1859-ben testvérével együtt a Journax és Leblond varrógép manufaktúra alkalmazottja lett, ahol alaposan kitanulták a szakmát.
Adam Németországba 1862-ben tért vissza. Ekkor nagybátyja rüsselsheimi tehénistállóját alakította át varrógép gyártó üzemmé. Ebben az évben alapította az Adam Opel AG vállalatot is, ami a mai Opel-gyár elődje. A gyár emblémájában még közel sem lehet felfedezni a ma ismert Opel-logót.
1867-ben elvette egy jómódú család lányát, Sophiát, akitől házasságuk alatt 5 gyermekük született. Az Adam Opel AG kezdeti nehézségei a család anyagi közbenjárásának köszönhetően megszűntek, olyannyira, hogy még ebben az évben két szinttel bővíteni tudták a gyárat, ami a ma is működő központi telephely helyén állt. 1870-ben Adam Opel bemutatta varrógépcsaládjuk legújabb tagját, amelyet felesége után Sophiának nevezett el. 1880-ra elérték a félmilliós eladott darabszámot is, amelyet 21 év múlva sikerült megduplázni.
Adam Opel fiai (Carl, Wilhelm, Heinrich, Friedrich és Ludwig) az 1880-as évekre igen sikeres kerékpár versenyzőkké váltak, így apjuk érdeklődése is a felfutóban lévő üzletág felé fordult. 1886-ban a varrógépek mellett elkezdtek eleinte velocipéd, majd kerékpár és tricikli-gyártással foglalkozni. Adam Opel gyára komoly sikereket ért el, alkalmazottainak száma elérte az 1500 főt, az eladások felfelé íveltek, köszönhetően fiai üzleti érzékének és a kor igényeinek felismerése miatt. A gyár legsikeresebb terméke a „Viktoria Blitz” nevű kerékpár volt. (Kép)
A sors fintora azonban, hogy a nevét viselő személygépjárművekből elkészülni egyet sem látott, hiszen az első Opel-típusú gépkocsik csak 1895-ös tífusz miatt bekövetkezett halála után gördültek ki az üzemből. (Legendák szerint ráadásul gyűlölte a személygépkocsikat, milliomosok játékszerének tartotta.)
Adam Opel hagyatéka
Halálával a nevét viselő Opel-üzemet gyermekei nem hagyhatták veszni, hiszen bevételük és másfélezer alkalmazottjuk megélhetősége függőt a vállalat jövőjétől. Adam két fia, Friedrich és Wilhelm 1898-ban találkozott a német autógyártás akkoriban harmadik legsikeresebb (Benz és Daimler után) képviselőjével, az öt éve működő, az évi 20 gépkocsis kapacitással működő „Anhaltische Motorwagenfabrik” gyár tulajdonosával, Friedrich Lutzmannal. Az Ople testvérek megvásárolták a kis üzemet és üzemvezetőként alkalmazták Lutzmannt, akitől eltanulták az autógyártás ismeretét. 1898-ben kigördítették első személyautójukat. (Kép)
Sikereik jelentősek voltak, ennek ellenére 1902-ben megváltak Lutzmanntól és egy francia mérnök bevonásával indultak még komolyabb fejlődésnek.
A gyár 1901 és 1907 között motoros kerékpárok gyártásával is kísérletezgetett, nem is kevés sikerrel, a fő profil azonban a gépkocsigyártás maradt. Olyannyira, hogy az Adam Opel AG eredeti profilját, a varrógépgyártást teljesen kivonták, a motorkerékpár gyártást pedig fokozatosan megszüntették. Első nagy visszhangot kiváltó sikerüket az Opel Laubfrosch (Kép) nevű autójukkal érték el. Ez volt a világ első személygépkocsija, amivel képesek voltak 238 km/órás sebességgel haladni.
Az 1929-33-as nagy gazdasági válság azonban a cégre is súlyos csapát mért. 1929és 1930 között a legmélyebb válságukat élték, így kénytelenek voltak a gyárat eladni a General Motorsnak. 1931-ben előrukkoltak az Opel Blitz teherautóval, ami a II. világháború alatt a német hadsereg meghatározó szállítóeszköze lett és 1937-re az európai piac meghatározó szereplője lett.